Wednesday, January 26, 2011

HOMEMADE : BEDAK SEJUK

salam

post ketiga untuk hari ini. hakhak sebelum ni post pasal keratan akhbar kosmo dan aku masuk contest. haha kali ni aku nak cakap pasal bedak sejuk. tau apa tu bedak sejuk? takkan tak tau? grr..

banyak kelebihan pakai bedak sejuk ni, antaranya melicinkan kulit muka,memberi kesegaran pada kulit,mengurangkan kadar pengeluaran sebum/minyak pada kulit,menanggalkan sel kulit mati,bantu sejukkan kulit, dan membersih dan menegangkan wajah.

dari kecik2 aku memang diajar pakai bedak sejuk sebelum tido. memang susah sangat nak tinggal. aku dan bedak sejuk memang takkan dapat dipisahkan. pergi mana2 pun bedak sejuk mesti bawak. haha kalau tak pakai bedak sejuk, muka aku punyalah berminyak2. dah la minyak mahal sekarang. xde pulak tu. haha. sekarang ni aku cuma pakai sabun taharah dan bedak sejuk saja untuk muka. tak de krim2 ke apa2 ke. xde. haha

kitorang tak perlu beli bedak sejuk kat kedai sebab boleh buat sendiri. kawan2 dan jiran2 mesti pelik bila tau kitorang buat sendiri bedak sejuk ni. laa,, boleh buat ke? ingatkan ada kat kedai je. memang la. idea ni datangnya dari abah aku dan mama dan abah start buat bedak sejuk sendiri pada tahun 1993.

kiranya sejak kecik2 memang aku dah biasa buat bedak sejuk ni. titik2 atas kain batik ke, kain pelikat ke, mesti selalu berebut kon daun pisang tu. mama mesti buat 3 sebab tak nak berebut2 nanti.tau2 je la aku ni kan XD dah dua hari lepas mama buat lagi. sejak2 dok kemaman ni kitorang tak penah buat lagi. maklumlah stok bedak sejuk banyak lagi. hehe sampai rasa nak abis baru buat..weeeee

jom tengok prosesnya


pertama sekali, rendam beberapa tin susu beras. tak kira la beras apa pun. beras nasi la kan. rendam dalam satu bekas. macam ni. haha yang ni mama baru je rendam. 7jan haritu, siap catat tarikh takot lupa. keh3 rendam sehingga beras tersebut menjadi hancur. tapi ingat, setiap dua minggu, kita kena harus tukar air dalam tu. selalu la basuh beras tu. supaya beras tu nanti tak jadi busuk sangat2 dan masam. kena rajin okay, bab rajin ni aku serah kat mama aku. aku tak sanggup. ahaks.kalau korang tak basuh, nanti pakai bedak sejuk, muka akan jadi gatal-gatal. sebab air dalam tu kotor. euwww~ mama aku rajin basuh2 beras tu.. heeee

rendam selama 5 bulan. lebih kurang la.nak blender pun boleh. kalau nak cepat2 beras tu hancur. ingat tu. selalu basuh beras tu, jangan biar 5 bulan baru korang nak basuh. korang akan muntah bila bukak bekas tu nanti. haha! lepas blender, rendam lagi sekali. sampai betol2 hancur. selalula tukar air okay. rendam la lebih kurang sebulan.

perbezaan beras yang baru rendam dan setelah lama direndam. hehe

lepas tu toskan tepung tadi. tepung beras tu la. bukan tepung gandum. grr! buang air yang kat atas2 tu, ambil tepung nya saja. pastikan cair. jangan ler beku korang tuang dalam bekas. nak titik macam mana nanti. hehe macam gambar kat atas, bancuhan tepung yang sudah siap untuk dititik kan. hehe

daun pisang jangan lupa. haha daun pisang la baru best. tak la guna sampai semua ni. guna sikit2 sudah. guna semua kalau korang ramai. hehe


buat bentuk daun pisang tu jadi bentuk kon. lepas tu masukkan tepung dalam lubang kon tu. pastikan boleh titik. pastikan tepung tu keluar sebijik2. muncung tu bukak sikit sudah. kecik2 la molek kan. jangan besar gedabak. hehe. sediakan apa2 kain yang panjang dan besar dan lebar. jangan titik kat lantai pulak!

itu tangan mama aku. banyak dah dia titikkan. hehe


aku pulak. baru buat sikit dah sakit pinggang. benda ni kena perlu fokus yang sangat tajam. yela kalau terlelap ke, pandang ke tepi sikit ke, titik tu akan jadi double. haha so pastikan betol2 bersedia. hehe

hasil yang dapat disiapkan pada waktu petang

comel kan? haha


zoom dekat2. bulat2 je. comel. hehe cuba tengok salah satu tu,. terdouble. mungkin sedikit terleka. hehe tipu la kalau tak de yang jadi double kan. triple pun penah tau. haha!

ini hasilnya bila dah abis tepung tu. ni kira sikit la ni. sebab selalunya mama buat sampai 3 helai kain. hoho yang tengah2 tu apasal ntah. haha titik tepi2 je. keh3. biarkan semalaman di ruang tamu.

esok tu kikiskan bedak tu. kikis slow2 k. kikis laju2 boleh menyebabkan bedak pecah2. hancur nanti. haha kalau nak bagi wangi semerbak, letak ja daun pandan. banyak2. haha kalau kat kl dulu, abah selalu beli bunga melur. lagi wangi!!!


lepas tu pakai la. haha yang ni simpan dulu sebagai stok sebab yang lama ada lagi.. heee. selama aku pakai la apa yang mama buat ni, tak penah muka aku jadi gatal2. tak penah langsung. hehe masa pindah kat sg petani dulu, mama tak buat. bedak sejuk dah abis. abah beli kat kedai, dah la besar gedabak. bila pakai je. tu diaaaaa. sepanjang malam garu2 muka. sampai aku tak sanggup nak pakai dah. dah la berbau.. wuuuu. abah kata sebab orang tu basuh beras tak bersih. sebab tu gatal2. mungkin dia jarang basuh2 beras macam abah dok buat.

kitorang tak penah lagi la plan nak jual pun. haha selalu kasi je kat sedara mara terdekat. nak buat ni memang merenyahkan tapi seronok bila pakai apa yang kita buat dengan hasil tangan sendiri dan tak memudaratkan langsung. hehe kita tau sendiri kan apa yang kita buat. hehe

so korang? bila nak try? terutama pada surirumah di luar sana. try la! haha masa kat kl dulu, ada orang selalu kata, tak main la bedak sejuk, orang sekarang pakai krim mahal2. haha biar la. sekurang2nya selamat muka masa depan nanti..errr

mungkin ni petua aku kot yang menyebabkan muka aku susah nak naik jerawat, susah sangat kot nak ada. kalau ada satu dua je. lepas tu hilang. haha aku cuma bergantung pada bedak sejuk dan sabun taharah. itu saja :)

aku rela tak de handphone kat sebelah tapi aku tak rela kalau tak de bedak sejuk kat muka masa nak tido. adoi. rasa macam tak lengkap. keh3 :))

sapa2 yang rasa low class pakai bedak sejuk ni, sila pangkah blog ni sekarang! terima kasih

42 comments:

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

mak ak pn wt sendiri..hehe
lg 1 tnam lidah buaya..
ps2 letak gel die kt muke..

.:padie_eyla:. said...

waahhhh! boleh bua bisnes nie.! hhehe

nabilah_2908 said...

rumit juga yer penyediaannya...

dulu sy guna juga..tp yg dlm botol punya..warna oren...dlm bntuk cecair..

skrg ni dh tk pakai...malas pun yer gak..tu yg muka mcm jln tar dah ni..huhuhu...

erm...sy nk boleh...(^_^)

jom ke APA KATA HATI pulak,
SAYANGI PEMBACA ANDA

Zulfikar Hazri said...

owhh kene tukar air... kalau tak tukar mau jadi samsu kan.. hahaha :P

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..tgk air sy ingat air bali huhuhh

DiaUmaiNiNaz said...

home made cmni mmg best kalau tahu cara2 membuatnya..teringin jgk la dinaz nak buat tu...fatin ade stok lebih ke??

ShaSha said...

hehe.. masih ada yg pandai dan tahu buat bedak sejuk nih.bagus2.. x ilang ditelan dek zaman.

best ape pakai bedak sejuk nih.akak agak brnasib baik sbb kulit muka akak sesuai dgn apa saja produk.murah ke mahal ke sume akak bedal.

sejuk weih.. pakai bedak sejuk ni.. tp bila da keras.. bersepah habuknye.ekekeke...

y-A-n-A said...

wahaa... rajin nya buat sendiri!! hebat lah!! :DD

izyanty collection said...

sy selalu pakai gak..ingatkan tak dak org pakai dah bedak sejuk

JIJI YU said...

waa nape tak tarok gambor dok pakai bedak ni

faizahfyn said...

buat sendiri??hebat..bentuk love ade tak??hehe

Adi Zhaf said...

aku penah buat tyme kecik2 tadika dulu dengan arwah nenek aku =(

:: Kursus Pengurusan Histeria ::

She's retarded said...

fuyoo! buat sendiri tu

Mr. TN_SkY said...

Hehe..teringat kecik2 dulu..trserempak dgn adik kai bedak sejuk kol 3 pagi..Opocot emak ko! free je kena maki dngn SkY ahaha :p

HANYA ORANG GILA YANG BERFACEBOOK???

nelly said...

nelly suka bedak sejuk !
hehehhe

macam hantu saja
=D

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O


seiyes first time baru dpt tgk cara2 buat bedak sejuk!

mcm ni rupanya... terbaik lah

nnt nak oder boleh??

=_=

black said...

time mlm je k??bila nak cuci muka??time pagi k??pas bedak kat muka dah kering??sorry br nak try pakai,,tkut slh pulak

black said...

pakai time tido ek???bila cuci muka??time pagi k lepas bedak kt muka kering??maaf br nak try pakai,,,,thx

NOOR FATIN said...

black: pakai dari malam sampai esok pagi baru cuci. bukan sampai dah kering. hoho. tau2! cari blog awak xjmpa. harap awak baca komen ni ;)

black said...

1 hari pakai 1 x k??lau nak pakai byk kali leh x :D pasal sy suri rumah tangga,,,maaf byk tny ,,,sy xde blog,,, :D

NOOR FATIN said...

boleh2. pakai la lepas mandi pagi ke. saya selalu pakai. xkira pagi atau malam. supaya muka tak berminyak. pakai aje. kalau pagi2 dan petang sy akan pakai sikit aje, untuk cegah muka berminyak. kalau malam2, sy pakai banyak la. esok paginya baru sy basuh.. :)

Anonymous said...

waaa... best nyerr... nt leh lar wat pembersih muka susu beras sendiri pulak... hheheh...

Choco Girl said...

nak tanya kikis bedak sejuk utk ape ya...

ingin tahu :D

chinneeq@gmail.com said...

hi, i stumble kat your blog when i was searching for homemade bedak sejuk. Does your mum sells them?

eli eiya said...

Xnk jual ke?? Cm nk jd pembeli plk..please la jual...xleh nk wt...sbb sy student...hmm

Noor Fatin Othman said...

choco girl,

kikis bedak sejuk dari kain tadi tu.. kan dia melekat kat kain.. so kikis la lepas tu boleh la simpan dalam bekas!

chinneeq@gmail.com.
im sorry but we dont sell this ;)

eli eiya,
tak jual la dikkk. buat utk family jeee. hehehe insyaAllah doakan moga boleh buat bisnes nanti jual bedak sejuk hehehehe

nur Khadijah said...

Nk tnye,rendam tu nk pakai air paip atau air embun?

Noor Fatin Othman said...

nur khadijah..

pakai air paip aje.. tapi kena selalu basuh tau beras tu.. jangan sampai jadi masam.. selalu kalau orang jual bedak sejuk bila pakai muka jadi gatal sbb dia xcuci beras tu byk kali dan bersih2 ;)

Intan Tantan said...

sis ade jual x bdak sejuk nisis..nk bli :(

Intan Tantan said...

sis ade jual x bdak sejuk ni..nk bli :)

Noor Fatin Othman said...

xdala intan. buat utk sendiri pakai je.. hehehe

hana razman said...

thx sis..mmg terbaekkk..suami saye peminat bedak sejuk...jd kene buat sendri le kan.

Noor Fatin Othman said...

hana razman,

yaa buat ja sendiri.. xsusah pun hehhe

El-Suriati Johari said...

Aku punya malas beli je tepung beras , campurkan air mawar dan telur putih terus sapu ke muka....lg senang x sakit pinggang

aqeyLs said...

awak ade lg bedak ni? nk bli boleh? serius

miss.yana9 miss.yana9 said...

5 bulan?! Lamenyerrrrr...klu saya amik beras then letak air dlm blender pahtu blend je pastu letak kat kain boleh x?

Noor Fatin Othman said...

seeloknya kena rendam dulu sis.. pastu kena selalu basuh. kalau x nanti bila pakai jadi gatal2...

Unknown said...

Ooo.. Lame nye nk kne rendam.. Dkat sparuh tahun T-T

masmerah said...

Adui la... xrajin nak tunggu bebulan2, dulu cube buat tp setengah jln.. x tahan bau dia... dgn bekas2 masuk tong sampai.. dulu2 slalu pakai sbb arwah nenek rajin buat stok.. ade lg x sis? Meh jual skit kat sy, sis jual Dlm bekas dadih pun ok dah... ngidam dah nak pakai dah...

Noor Fatin Othman said...

saya tak jual sis.. sorry TT

FESYEN MUSLIMAH said...

Fatin..nak tanya sikit..nk kikis tu guna ape ye..hihi. 1st time ni nk buat..

Noor Fatin Othman said...

saya kikis guna pisau. tapi slow2 ye.. jangan kuat2 nanti hancur bedak2 tu heeee

ARTIKEL RAKAN BLOGGER