Friday, November 26, 2010

KENALI PLATIPUSSS!

salam!!

sapa yang tak kenal blogger yang menggunakan nama platipus?? aku rasa semua kenal. kalau ada yang tak kenal, um. xpe2. nanti aku kenalkan kat korang. hehe sabar2. hehe sebenarnya sebelum ni aku langsung tak tahu apa itu platipuss. sumpah tak tahu. yang aku tau, ayam itik, kucing, piranha. err. itu je la. kah3. masa tadika dulu, cikgu aku tak ajar kot pasal platipus. seingat aku la. isk2. haha

aku pernah tanya mak aku, makkk, platipus tu wujud ke? mak aku kata wujud la haaa. haha haiwan tu.. ohh baru ku tahu. dan tanpa membuang masa, aku pun saja la google2 mencari maklumat tentang platipus. um. nak jugak aku kenal haiwan yang bernama platipus ni.. ni informasi yang aku jumpa!

PLATIPUS ADALAH SEJENIS HAIWAN YANG UNIK. IA SALAH SATU DARIPADA TIGA JENIS MAMALIA, IA DIKENALI SEBAGAI, MONOTREMES DAN BERTELUR. IA MEMPUNYAI MUNCUNG YANG PANJANG SEPERTI PARUH ITIK, TETAPI TIDAK KERAS. MUNCUNGNYA LEMBUT DAN DILITUPI KULIT YANG LIAT. MUNCUNGNYA BERTINDAK SEBAGAI ORGAN SENSITIF YANG MENGESAN HAIWAN LAIN KETIKA BERADA DI DALAM AIR. PANJANG PLATIPUS DEWASA LEBIH KURANG 60CM. IA MEMPUNYAI EKOR SEPERTI MEMERANG. BERATNYA LEBIH KURANG 2KG.

KESELURUHAN BADANNYA DILITUPI BULU YANG LEMBUT YANG KALIS AIR. IA BOLEH MENYELAM DAN BERENANG DALAM AIR DENGAN KAKI RENANG HADAPAN BERTINDAK SEBAGAI PENDAYUNG, DAN KAKI BELAKANG BERFUNGSI SEBAGAI PEMECUT. PLATIPUS MAKAN MAKANAN SEPERTI UDANG KRAI,CACING, SIPUT, KATAK DAN HAIWAN2 KECIL YANG LAIN.

PLATIPUS BIASANYA BERLINDUNG DI DALAM LUBANG SEPANJANG HARI . PADA WAKTU MALAM BARULAH IA KELUAR MENCARI MAKANAN. PLATIPUS BETINA BERTELUR DI DALAM LUBANG KHAS, IAITU PADA MUSIM BUNGA. BIASANYA IA BOLEH BERTELUR 2-3 BIJI DALAM SATU-SATU MASA. ANAK PLATIPUS YANG BARU LAHIR AKAN MENYUSU SUSU IBU MEREKA. PLATIPUS TERDAPAT DI AUSTRALIA DAN TASMANIA!!

wahh. sekarang aku dah tau sikit2 mengenai haiwan platipus. yeah~ bertelur tapi menyusukan anak. memang unik. rupa platipus pula :



yang lain2 korang boleh google. taip je platipus.. kah3.

dan si blogger yang menggunakan nama platipus pula, yang aku kenal adalah seorang yang happy go lucky! hehe trademark dia, GRRRRRRRRRRR. hahaha serius terhibur. walau pun pembaca tak tahu siapa sebenarnya dia yang menggunakan nama platipus, sapa nama dia, umo dia, family dia, identiti dia, rupa dia, tapi blog beliau sangat femess!! fuh. orang sekarang tak pentingkan dah paras rupa atau identiti diri seseorang. asalkan isi blog berkualiti, menghiburkan dan menarik perhatian orang, Insyallah tiada sebab anda tidak akan jadi femes. kalau penuh gambar sendiri, biodata diri, salasilah keluarga tapi isi blog bosan, guna ayat mat rempit, anda tidak akan femes jugak. haha manusia sekarang sudah pandai menilaiii! hoyehhh!

sapa2 yang tak kenal blogger yang menggunakan nama platipus, jom! pergi ke blog beliauuu!!

just klik SINI

ok. aku nak berkuak kupu-kupu dulu. ahaks.

TERIMA KASIH PLATIPUS. KAU MENAMBAH ILMU PENGETAHUAN KU. HIK2

8 comments:

cik helena said...

kenal kenal :P

Far8 budak baik said...

comeeelll ar platipus tuuu
kepale itik ensemmm jee hihi

Noor Fatin said...

cik helena: hehe

farid: haha tau xpee..

cikpia said...

kenai jugak!!! kenai jugak!!!! =)

Puteri Iqa Izyan said...

gay. haha


mati gua.

Noor Fatin said...

cik pia: hehehe

iqa: hahahah!

platipus said...

grr..iqa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


btw, trimas fatin

Noor Fatin said...

platipus: hehehe,, sama2 :)

ARTIKEL RAKAN BLOGGER