Tuesday, February 15, 2011

USAHLAH TERASA HATI DAN BERKECIL HATI..

Salam

'Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati'.

I'm so confused.

Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what's that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi, dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uikk, tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun kan?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: blur*

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang itu? Kerana itu adalah ujian daripada Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang tetapi kecil hati dengan Allah.

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita..'Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu..' dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain.. 'Kesian kawan kita tu..budak tu dah banyak sakitkan hati dia..' jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap..

Anak: termakan cili*

So conclusion is, jangan mudah terasa hati..Maknanya kita tak redha dengan Allah. Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na'uzubillah..

sumber: klik sini



Sama2 kita ambil pengajaran :)

16 comments:

zacky ~786~ said...

nice entry..!! yerp.. jgn mudah rse hati.. p klw rase ati ayam takpe.. hehee... slm maulid..!

zacky ~786~ said...

nice entry.. jgn muda trase hati.. tp klw rse hati ayam xpe.. hehe.. gurau.. slm maulid..!

►içéq◄ said...

aku pn tertanya2 gak aritu knp camtu.. ehe~

cik CT said...

oooo....mcm tu ek..bru taw,kecik ati nih boleh x didefinisikan sbg mrajuk?huhuhu...

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

hati lemah pabila hubungan dgn Dia lemah..

lavender harum wangi said...

uuuu~ aku dah la selalu tacing.. tapi dgn family jela.. dgn member, hareemmmmm~ okie2, akan cuba untuk tak cepat terasa hati :)

aNnE said...

insaf.hehe

salam maulidur rasul sis :)

tomato said...

wahh~bagus ni .. :) so , jgn sakitkan hati org n jgn skit hati dgn org.he

.:padie_eyla:. said...

huahh. baru tahu. -.- insaf jap. huk

Azmi said...

thanks bagi peringatan fatin

za petrelli said...

fatin.. nice,. belajar sesuatu dari sini

nelly said...

salam maulidur rasul
=)

P0polita said...

sgt suke ngn entry ni!!! popolita nak buat entry psl ni la.. akan dikredit to tuan blog okey.. =D



Paris Hilton peluk Islam Ke?
http://popolita.blogspot.com/2011/02/paris-hilton-memeluk-agama-islam.html

merahitujambu said...

nak tekan like kt mana?=p

salam maulidur rasul yee

sahromnasrudin said...

ASSALAMUALAIKUM sdri..

trime kasih atas entri yg sgt baik ini..ia banyak memberi kesedaran..semoga sdri dan fmly terus dirahmati Allah SWT

mie said...

salam maulidur rasul...

ARTIKEL RAKAN BLOGGER