Tuesday, February 8, 2011

DURIAN MEMANG SEDAP LA! RUGI SAPA TAK MAKAN! HAHA!

salam

selamat pagi korangg! awal aku bangun hari ini. selepas kenyang makan nasi goreng, akhirnya aku buat keputusan nak buat post kat blog. hik hik nuffnang aku agak sepi la sekarang. hee tak apa, ada pasang surutnya. aku paham. hehe

siapa kat sini tak makan durian?? setahu aku ramai kan yang tak makan durian.. hehe sebab diorang kata durian busuk la! tak sedap la! haha dulu2 masa kat asrama., kalau ada satu bilik tu bawak durian, yang lain mesti akan komplen. hahaha. lawak seyh.

aku dari kecik memang abah dah ajar makan durian. dulu2 masa berkumpul dengan sepupu2, masa makan durian, ada yang tak makan. kata tak sedap. aku pun tak makan. mama ajak makan, aku kata tak nak, sebab tak sedap. padahal tak penah lagi. hahaha tetiba aku tengok bukan main terliur diorang makan. aku pun makan la. peh. sedappp. aku cakap kat sepupu aku, durian sedap laa! sapa kata tak sedapp. hahaha

ni durian masa makan kat kampung. abah aku amik gambar ni sebab dia kata durian ni pelik sikit. aku tak dapat ingat la pelik kat mana. keh3

ni durian kat kemaman.

meleleh air liur aku bila teringat pasal durian ni. ngeee. entahlah suka sangat2!! nyum3!! rugi kalau sapa tak suka makan. sumpah sedappp! nikmatt! hahaha tapi jangan makan banyak2 sangat pulak. kang malam tak boleh tido sebab badan panas!

durian banyak khasiat tauu. nilai nutrisi setiap 100g durian adalah :

-vitamin A: 20-30 I.U
-Asid Askorbik : 23.9-25.0 mg
-Vitamin E: 'tinggi'
-Kalsium : 7.6-9.0 mg
-Fosforus: 37.8-44.0 mg
-potasium : 436 mg
-thiamina : 0.24-0.352 mg
-riboflavin: 0.20 mg
-niacino.6 : 83-0.70 mg
-zat besi : 0.73-1.0 mg
-gula (purata) 12.0 g
-protin : 2.5-2.8 g
-lemak : 5.33 g
-serat : 3.8 g
-jumlah karbohidrat : 30.4-34.1 g
-kalori : 144

macam2 kan? heheh boleh makan tapi jangan terlebih makan. bahaya jugak kan? hehe tapi selagi boleh makan, makan la okay. jangan sesekali lepaskan peluang untuk makan durian ni. tambah2 bila musim durian, banyak sangat orang jual kat kedai dan tepi2 jalan.

aku rasa, kalau durian mahal mesti sedap. kalau murah2, mesti dah busuk. =,= so kalau nak beli durian tu jangan la terlalu bajet, beli yang murah dari yang lainn. lepas tu komplen busuk. agaga. memang la kan..

kat kulim, kat taman tunku putra, ada jual durian yang sedapp. abah pelanggan tetap kat situ. nyum3~ rindunya nak makan duriann.

sapa tak makan durian, korang rugi! hahahaha :P

17 comments:

ada aku kesah said...

mak aku beli durian 2bijik 68rm.
utk ank2 mkn

alien said...

aku dah terliur~
agagaga

qushaira said...

nyum2..durian mmg sedapppp..sy pun ske...^^

nelly said...

durian !!
sngat sedap .
hingga menjilat jari ..
=)

Finaz Jaafar said...

sangat suka durian !!!!!!!!!!!!

Finaz Jaafar said...

sangat suka makan durian !
sangat rugi la orang yang tak makan durian !

saperakue said...

aku tgk entry ni da naik pening...
tu belum lagi menghadap buah yang betul2

nazirulhazwan~ said...

den tak makan durian, kek drian ngn askem durian pon tak, tp den makan tempoyak. guaner tu??pelik kan??:P

senydream said...

saya dikalangan orang y rugi tu,hehe2...:)

CahayaCintaIlahi said...

fatin .. bermakna kte rugi la sebab tak makan ngeeeee ;)

merahitujambu said...

napa la tayang durian time bukan misum..dh ngidam nk mkn mana nk cari kt kawasan rumah ni..uhuk.dap..pebret laa

Azmi said...

kalau aku tgk angin lah...kalau nak makan aku makan kalau tak aku tak makan...senang kan??
tak yah la nak cakap bau busuk ke hape kan??

Azmi said...

kalau aku tgk angin lah...kalau nak makan aku makan kalau tak aku tak makan...senang kan??
tak yah la nak cakap bau busuk ke hape kan??

tomatokering :) said...

waa~ febret ni ! tapi dah lame gile tak mkn kot .. kn dah ngidam .. cepat pos ! kekeke :P

platipus said...

tak suka nyaaaa bau duriannnnnnnnnn!

kau kesah ke?? said...

tempoyak sedap tau~

kau kesah ke?? said...

tempoyak sedap tau~

ARTIKEL RAKAN BLOGGER