Sunday, February 13, 2011

APABILA DENGKI MENYELUBUNGI DIRI KETIKA HIDUP BERJIRAN~

salam..

dah lama aku nak tulis pasal ini. tapi entahlah. aku heran, bila hidup berjiran ni mesti ada yang dengki. mesti ada yang jadi batu api. mesti ada yang jadi tukang hasut.

banyak situasi yang berlaku antaranya :

1) apabila si bedah membeli perabot baru, si timah mulalah sakit hati. abis dicanangnya si bedah beli perabot sebab nak menunjuk-nunjuk sedangkan si bedah beli sebab perabot dia dah reput sebab lama sangat tk tukar...

2) apabila si bedah selalu dok rumah. sebab si suami tidak menggalakkan si bedah melepak kat rumah orang tanpa sebab dan faedah. mulalah si timah cakap 'dia tu tak da keja lain, tido la tuuuu kat rumah,'

3) apabila si bedah baru lepas pantang anak yang ketiga, dan baru pulang dari kampung, si timah nak sangat datang ziarah kat rumah si bedah. si bedah cakap, 'nanti la, kami baru balik, rumah berselerak'. si timah mencanang-canang kat semua orang, katanya si bedah kurang ajar, kedekut tak bagi masuk rumah.

4) si timah asyik2 menjaja dirinya sambil mengatakan dia tak pernah nak sibuk pasal hal orang lain sedangkan 2 minit selepas tu, terkeluar la cerita ' orang depan rumah aku tuu, lelaki dia penagih dadah woo'.. err

5) pantang tengok orang baru pindah, terus berbaik. sambil menceritakan, keburukan orang kat depan rumah, tepi rumah, belakang rumah, macam2 alahaiii.. last2 orang yang baru pindah tu tak berani kawan dengan orang lain.

6) si timah jual barang. contohnya kasut. guna katalog. si maimun order la. sampai je kasut tu yang memang ada dalam kotak, si timah cepat2 terus keluarkan dari kotak dan try2 dulu kat kaki sebelum bagi kat si maimun. pelik2. apa hak dia nak bukak barang orang lain?

7) si timah setiap petang ketuk pintu rumah si bedah macam nak pecah, bila bukak pintu cuma tanya ' buat apa tu? saja mai nak ajak sembang..'

8) suatu hari rumah si bedah dimasuki pencuri. esoknya si bedah buat laporan polis. secara tetiba, si timah bercerita yang si bedah telah menuduh anaknya yang mencuri..

9) si timah selalu berkata tentang kebaikan dirinya, contohnya selalu bangun solat tahajjud pukul 3 pagi. hari-hari. tapi bila tanya pasal salah satu doa, dia terkebil-kebil.

10) apa yang si timah dengki dengan si bedah pun tak tau, sebab hari-hari dia akan menceritakan keburukan si bedah. kalau si maimun kawan jugak dengan si bedah, serta merta dipulaukan!!


situasi ini ada di mana-mana. tak kira dimana anda tinggal. dimana saja pasti akan ada orang yang berperangai seperti si timah. kenapa ya? kenapa sampai begitu sekali busuk hatinya?

kan bagus kalau macam ni


korang pernah alami situasi ini? adakah dengan cara mendiamkan diri adalah lebih baik dari mencampuri urusan orang lain? salahkah kalau kita menjauhkan diri dengan orang macam ni? aku perlukan pendapat dari korang. kesian kawan aku tu.. wuu.

15 comments:

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

buat xtau je..
tp jgn la smpai x b'tegur plak..
kdg2 kte xtau mgkin kte akn perlu kn die nnt..
cth;knduri, blek kmpg, kereta rosak etc.

y-A-n-A said...

alhamdullillah jiran2 yana baik2 belaka.. :))

mie said...

fuh!!!
banyak stuasi...
belajar dari pengalaman ke?
ehehee

athifah saidi said...

FACE TO FACE LA.
:)

nelly said...

nasib nelly bukan cam tu .hehe

.:padie_eyla:. said...

haha. mmg macam tuuu an..

Azmi said...

org laki tak sangat kot hadapi situasi cam gini...biasanya org pompuan la kot

Wan Fakhrul Rin said...

Hehe. adat duniawi en? Sabau je la :p

JIJI YU said...

ni la susahnye kalo penyakit hati tu dah parah..

senydream said...

susahkan lau pasal hati..ermmm moge2 kite dijauhkan ngan perasaan mcm to..

Myfrin's story said...

Salam, fatin, Memang ada macam tu tapi klu terjadi pada kita, doa2kan saja semoga si timah berubah.....:)

kau kesah ke?? said...

jiran aku oke. tapi ada pakcik tu tak penah senyum. tak baik tau.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

saya rasa itu bukan jiran..itu kaki penyibuk kot huhuhuhuhhu..semua nak disibukkan

merahitujambu said...

takxde jiran susah ada jiran pon susah

IzwanNie said...

manusia... berbagai2 ragam.. ada ja yg tak puas ati....

ARTIKEL RAKAN BLOGGER