Friday, May 25, 2012

MENTARANG SEDAP! NYUM3!

assalamualaikum ;)

tau tak siput mentarang? maksud mentarang, KLIK SINI. kata paling ringkas dari aku, mentarang ni adik beradik dengan kupang, kerang dan sebagainya. dan susah nak jumpa!

rasanya kan dah lama sangat aku tak makan mentarang. dan tetiba kan masa jalan-jalan tengok orang jual ikan, ketam dan sebagainya, salah sorang penjualnya menjual mentarang!

abah terus berhenti, dan tengok. abah kata kat mama, waa susah nak jumpa ni. jarang nak ada. kita pun dah lama tak makan.

harga dia sekilo RM4. mama ambil 3 kilo. RM10. ala kilo pun berat kulit. hahaha isi tak tera mana pun la. biasa-biasa. mana ada orang makan kerang dengan kulit sekali? kan? sama macam mentarang. kikikiki



tengok, dalam bekas dia. banyak lagi. aku sempat ambil gambar. kehkeh




banyak ni tak la 3 kilo. ni untuk penggambaran saja. haha anggaran 3 kilo tu separuh timba yang besar tu. 


basuh bersih-bersih, lepas tu sebelum masak harus la kita mengambil gambar sebagai kenang-kenangan. kehkeh

mama buat mentarang goreng kunyit. rasanya enak sekali. sedap sehingga menjilat kuali. ngeh3 tapi memangggggggg sedapppppppppp!

macam mana aku suka makan kupang, macam tu la aku suka makan mentarang. ala 3 kilo tu kan sekali makan ja time lunch. masa ni kat rumah tok aku. hahaha

kawan aku, hafiz, pergi cari keesokan harinya mentarang ni kat tempat yang sama, tapi malangnya dah tak da jual. dan dia pi lagi dan pi lagi, lepas tu pun dah tak da orang jual. tak da rezeki kot. kebetulan time aku pergi, ada pulak jual. huuu nak tolong macam mana tak tau, nak bagi mentarang aku punya, dah selamat masuk dalam peruttt XD

penjual tu kata memang jarang sangat mentarang ni ada, susah nak jumpa. sebab tu la mama beli kan. hahaha. dan ada jugak orang tanya, mentarang ni makan dengan kulit ka? =___= hangpa makan kerang dengan kulit sekali ka? kekekeke :P dia macam kerang la. makan isi sahaja...

korang, pernah makan tak mentarang ni??

14 comments:

! ❀ ainie sempoy ❀ ! said...

jumpa pon tak pernah ,ape tah lagi makan .. :(

azila abdullah said...

bestnye mentarang tu...tmbah klo bakar...perghh :)

saya_arief said...

fes time tengok bende nih. haha.
:)

susulemakmanis said...

xpernah rase.best eh??mcm kerang kan?

Tukang Karut said...

bunyi namanya tu tak berapa komersil sangat la...

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpernah la dear..

Mila Ahmad said...

macam sedap je tengoknye.

Boni JLL3 said...

mentarang ni rasa dia sama macam kupang ke??

are_lin@yu said...

klu tak salah ayu tak pernah makan lg nih..hehe

@ deqla manjew said...

mentarang?? x pernah laa..camne rasanya tu..?hihi

Nur Farah Hani said...

hahaha.. fara tak pernah jumpe.. tapi lucu la pasrt emntarang tu makan ngan kulit ke.. wakakaka.. tapi mcm best kan.. erm2.. :)

aRa ❤ aFiq™ said...

baru 1st time dgr nama mentarang ni.. hehe

Cinta Misteri said...

Owh borong mentarang upenye... Goreng cili padi sedap gak.

laskar pelangi said...

takpernah makan lg benda alah ni...heeee

ARTIKEL RAKAN BLOGGER