Tuesday, November 8, 2011

KORBAN LEMBU DI PEKAN DARAT

salam..

semalam 7/11/2011, di kampung sebelah mama, pekan darat, diadakan majlis korban untuk penduduk kampung. 5 ekor lembu dikorbankan pada hari tersebut. tok aku pun ada buat korban. berkongsi2 la kan dengan penduduk2 yang lain. aku, mak long dan mak ngah pergi ke tempat penyembelihan lembu sebagai wakil tok. hee :)

biarlah gambar menceritakan segalanya XD


signboard 'pekan darat', tempat kelahiran mama. abah selalu usik mama, mama bukan orang kampung tapi orang pekan :P

ramai penduduk kampung hadir :)

ketibaan 5 ekor lembu. naik lori lagi ;D

lembu pertama dikorbankan. masa ni aku tak de. hehe mama yang amik gambar ni..

sudah selamat disembelih..

sedang dilapah..

lembu2 yang menunggu giliran. agresif gila kot masa aku nak amik gambar ni.. kehkeh

mak ngah dan mama :)

dibuang kulitnya..


seekor lagi.. sory, agak >,<


mak long dan aku. mata kuyu sangat =,=

masa ni hujan lebat. pakat masuk ke khemah..

makan bihun pulak ;D

sedang dibahagi-bahagikan daging..



seumur hidup aku, ni 1st time aku pergi tengok orang sembelih lembu. sebelum ni langsung tak pernah. kebetulan tok buat korban pulak tahun ni. dan aku pulak balik kampung. dapatlah tengok ;D

berderau darah masa tengok lembu tu kena sembelih. seekor je aku tengok. yang lagi 4 ekor lepas kena sembelih baru aku tengok. ngeh3~

sekarang dah ada kat kulim.. esok dah kerja. zzzzzzzzzz. ;D

10 comments:

tricksrex said...

salam aidiladha fatin!

tricksrex said...

salam aidiladha fatin!

Ce'gu JAERA said...

salam aidil adha Fatin.. merianya upacara korban kat sana....

rozeeta rashid said...

tak pernah tengok orang sembelih lembu. ngeri! hehe.

NIA said...

salam aidiladha fatin~!

Anonymous said...

nastolgia Pekan Darat ni.
masa sekolah dulu mana mana bebudak dari Pekan Darat dipanggil Pak Darat.
tak ingat kenapa, tapi yg beria sangat tu ,kawan dari Pak Abu Road B'worth. masih segar dalam ingatan nama nama kampong saperti:Pmtg Tok Jaya, Pmtg Tok Bidan,Gelong Bubu, Jalan Haji Murshid, Pmtg Tok Gelam,Pmtg Binjai,Simpang Tiga Maklom.Semuanya dalam kenangan.
Terima Kasih Fatin .
(Matt)

Kak Imun said...

Salam Aidiladha, fatin. Selamat bertugas semula......:D

Nyamuk Terbang said...

dkt umah tok kiter la ^^

NasQ said...

tak kan tengok dan ambil gambar je kot? huhu...

tauke budu said...

first time tgk? haha...nasib baik dpt jugak tgk kan..

ARTIKEL RAKAN BLOGGER