Friday, April 27, 2012

UMPAMA TIGA TITIK HITAM

assalamualaikum ;)

kisah di bawah ini memang boleh menusuk kalbu. terfikir, kita selalu pandang benda yang kecik, yang remeh temeh, yang sebenarnya tak berapa ada kesan pun berbanding perkara yang lebih besar, yang jelas nampak tapi kita sendiri tak sedar sebab lebih utamakan perkara yang sedikit tersebut.

satu papan putih yang suci umpama kebaikan.
di papan putih itu dilakarkan 3 titik hitam.

kalau ditanya, apa yang kita nampak?
pastinya jawapan kita 3 titik hitam tu, sebab jelas nampak.

kenapa kita tak nampak yang lainnya? yang lebih jelas?

ikuti kisah di bawah ;)




KLIK GAMBAR UNTUK TUMBESARAN SIHAT


sebelum kita mengingati keburukan orang, cuba kenang kembali apa kebaikannya selama ni. mungkin sebab SATU keburukan yang dilontarkan, kita membenci dirinya. jika dibandingkan dengan kebaikan yang selama ini dia berikan, hanya SATU keburukan yang kita pandang.

kita manusia, sama-sama buat silap. pernah buat silap. manusia tak ada yang sempurna, tapi selagi kita masih hidup, selagi kita masih bernafas, kita belum terlambat untuk lakukan semua ini. 

insyallah ;) peringatan untuk diri sendiri juga yang kurang sempurna. hidup kita di muka bumi ini untuk mencari redha Allah. ;D

kredit : doodle dakwah




11 comments:

Marya Yusof said...

As salam Fatin,

Teringat pepatah Melayu, "Buat baik berpada2, Buat jahat jgn sekali" Sbb yg sekali tu melenyapkan sgl kebaikan yg pernah kita lakukan... Manusia mmg begitu... Moga Allah tutup aib2 kita... Amin~

~~oOpEt~~ said...

pet klik gambar dye xnk besar la.. knp eh?

~~oOpEt~~ said...

pet klik gambar dye xnk besar la.. knp eh?

are_lin@yu said...

betul tu ayu sokong..kdg2 bla org tu wt baik kita xnpk..tp bla skli dia wt salah kita npk sgt...

nuyui a.k.a miss YUI said...

thnx fatin..

Falsya said...

aah la..bile tgk,xpenah terpikir pun jawapan lain..tp jawapan yg simple tuh penuh dgr makna tersirat..;D

adan said...

sbelum ni,aku selalu guna perumpamaan spt di atas.. tp takda la sampai 3titik.. aku pakai satu titik je.. =="

eita said...

kebanyakannya memang macam tu....
salah sikit je terus lupa apa kebaikan yang orang tu pernah lakukan,..

Tukang Karut said...

yang nampak memang 3 titik tu je kan...

nanakimie said...

betul tu,hati masing2 xdak sapa tau.baik ke jahat ke..so,jangan mudah nilai sst kat org lain kan:)

kay_are said...

manusia.. yang buruk tu.. memang senang je r ingat.. yang baik2.. sejam pastu dah lupe dah.. hmm

ARTIKEL RAKAN BLOGGER