Thursday, March 10, 2011

SENYUMAN? ADA RAHSIA DI SEBALIKNYAA!

Salam

Senyum? hari ini anda senyum? aku tak. dari semalam aku tak kenal apa itu erti senyuman. dan tadi aku saja google2 gambar senyuman dengan harapan bila tengok gambar tuu, aku boleh tersenyum hari ni. senyum walaupun pahit..

Banyak rahsia yang ada di sebalik senyuman ni...

Antaranya:

1) Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk joging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2) Apabila kita tersenyum, badan turut tersenyum dan menganggap kita gembira.

3) Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

4) Individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit.

5) Kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. tidak hairanlah jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit dan mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

6) Ada dua jenis stress, stress yang baik dan stress yang tidak baik. senyum dan ketawa adalah stress yang baik. stress yang tidak baik memberikan tekanan pada sistem pertahanan badan.

7) Senyuman mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukkan oksigen dalam darah.

8) Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, strok dan lain-lain lagi.

9) Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus.

10) Pujangga menyebut : SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA.

sumber: SINI

korang mesti senyum macam ni kan??

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

aku senyum macam ni. senyuman ke ni?? wuu..

ajar aku senyum macam biasa pleaseeeeeeeeeeeeeeeeee!!!

nak tempah barangan istimewa untuk yang tersayang, klik

klik BANNER di atas... ;D

9 comments:

Lavender Harum Wangi said...

aku senyum xde la sampai mata tertutup tapi xdela selebar tu~ HAHAHAHAHAHA :D

►içéq◄ said...

alaaa.. mana hilang senyum awak syg?????~

shazika said...

senyum tak perlu kata apa apa senyum... (^_____________^)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selain memberi pelbagai kebaikan dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

Nur Farah Hani said...

maksudnya?? tak paham.. adakah anda tidak ceria.. just let all the thing goes.. dan inyaallah suatu hari nanti mampu tersenyum kembali.. XD

mie said...

gue suka ayat no.10 tu...
heheheee

Imran nyambek said...

hihihi.kucing tu comel.tapi gua senyum lagi comel.hihi

nora said...

senyum >_<

ENTRY HOT : dia tinggalkan aku...

kay_are said...

camtu pasni nak senyum jeee ari2 ^_____________________^

ARTIKEL RAKAN BLOGGER