Wednesday, September 7, 2011

'I RASA KURANG SOPAN MINUM SEBELAH U'

salam..

esok dah start kerja. hehe alhamdulillah, nak simpan duit untuk cepat2 ambil lesen moto dan kereta. biasalah, semuanya bermula dari bawah :)

kisah ni kisah benar, terjadi pada aku sendiri. pada 28 ramadhan bersama 28 ogos. last aku kerja kan 27 ogos. esoknya abah aku pun dah ada kat rumah dan kami berbuka puasa di sebuah kedai nasi kandar yang agak terkenal la kat kulim ni :)

kedai makan, memang sangat sibuk kalau nak dekat waktu berbuka. sama la dengan aku masa dulu kerja kat kedai nasi ayam tu. tak menang tangan. hik3.

eh bukan itu yang aku nak ceritakan. keh3

kitorang sampai 6.50 kot. punyala ramai orang sampaikan nak cari meja pun susah. akhirnya dapat satu meja ni, tu pun dikembarkan dengan meja lain. kitorang pun duduk je la, lagipun meja lagi satu masih kosong.

dalam pukul 7.10, ada dua orang lelaki cina datang duduk meja kosong sebelah aku. diorang order minuman. dan sudah tentulah diorang akan minum dulu tanpa perlu menunggu waktu berbuka puasa.. hehe..

pukul 7.20, baru diorang dapat minuman. maklumlah orang ramai, aku pun lama jugak la menunggu, nasib baik tak tertido. hik3.. secara tiba2..seorang lelaki di sebelah aku berkata..

lelaki cina : err. lambat lagi ke boleh makan?

aku : tak la lambat, dalam 10 minit je lagi. *senyum*

lelaki cina : hari ni hari terakhir kan puasa?

aku : eh bukan la. esok..

lelaki cina : oo i ingat esok dah raya. hehe..

aku : hehe tak la..

lelaki cina : maaf la, i rasa kurang sopan minum sebelah u pulak.. sori..

aku : eh tak apa2. heeee..

aku terkedu, terkesima!

nak tau kenapa? hahah kaum lain yang bukan beragama islam pun tahu rasa malu makan atau minum di depan kita, yang beragama islam ni. haa. yang melayu? masyallah..


malu bila fikir dengan orang yang tak berpuasa dengan slumber makan dan minum tanpa segan silu. haha. terharu la apa lelaki cina tu cakap. ;D dia respek dengan orang melayu.. haha..

lepas je waktu berbuka, ada satu keluarga melayu datang dok sebelah aku lepas lelaki cina tu pergi. ada la anak 3 orang, dalam lingkungan darjah 4 kot. tak sampai lima minit, si ayah dah marah2 pekerja sebab minuman lambat sampai, kesian anak2 tak makan lagi, tak berbuka lagi. haha. lucu!

melayu, bersabar la~ datang lambat, buat la cara datang lambat~ tak de erti kesabaran langsung walau di bulan puasa...

13 comments:

ieda said...

memang pun kan dik .. kita melayu , islam x pernah tahu adat sopan .. banyak dah berlaku .. even di office kami mana yg bukan muslim semua makan di luar kawasan cafe ..

walau ada org menjual petang2 utk berbuka .. mereka sgt2 hormat :)

Tukang Karut said...

hoho... ada jugak yang tak malu sengaja tunjuk betapa hebatnya mereka ni tak puasa!

Natto said...

Terbaik la.. those chinese guys.

sahromnasrudin said...

sungguh mulia hati si cina tue..semoga mendapat hidayah utk peluk islam

Ezy Chiaki said...

org cina pon tau malu..
aish..
kite pulak malu bile org melayu yg xtau malu xpose mnom n mkn dpn org ramai..
huhu

ayaa alyy said...

thats why we should be proud with our country. berbilang kaum tp respect each others :)

Gen2Merah said...

betull. bangsa lain lebih menghormati bulan ramadan berbanding orang2 kita sendiri,, huhu...

sizuka[Izzati] said...

wahhhh respek dgn dorg.

IzwanNie Ey-nia said...

terbaek laa.. suka bla bangsa/agama lain hormt agama kita.. mslhnya bangsa kita sndiri tak tahu erti hormat/sopan macam tu.. =)

Nur Farah Hani said...

tu la orang melayu kite.. siyes kadang2 fara pun salute ngan mereka2 ni.. lebih memahami.. :D

sUe UnniE;) said...

tetibe termenyanyi lagu 1msia.. hakhak

bunga said...

itulah tanda dia pandai menghormati org..

chiLleD...!! said...

bgus2..yang melayu xpose tu, memng hampeh lah..bile malu xdop, iman pon kurg..bile dh kurang, xpose pon ok...

ARTIKEL RAKAN BLOGGER