Monday, October 24, 2011

PENGIKUT ATAU PEMBACA?

salam..

pengikut atau pembaca? mana lebih penting?

bagi aku, dua2 penting laa. sapa kata pengikut tak penting? sapa kata pembaca tak penting?

pengikut ; follower
pembaca : reader

kehkeh

aku ada dua blog. ini blog personal. ada 1399 follower. blog contest ada 205 follower. ada orang kata, ada dua blog, follower ramai, macam mana?

macam mana ek nak tarik perhatian blogger untuk follow blog kita? err err..

aku pun tak tau sangat sebab aku tak de cara tersendiri atau lain dari yang lain untuk buat mereka follow kita. aku tak penah amalkan konsep ' i follow u, u must follow me back.' seingat aku tak pernah la aku taip macam tu. tapi tak tau la kot2 ada. huahua. dan aku jarang follow blog orang secara random! yess, its me!

takkannya aku nak cari 20 blog secara random, lepas tu followwwww semua dengan harapan bilangan follower aku akan meningkat 20 secara serentak la. kui3. itu bukan cara aku. bila aku blogwalking, aku akan baca post2 yang terbaru blogger tu dan kalau post blogger tu menarik hati aku, aku akan follow dia tanpa disuruh. ngeh2~

mungkin dengan cara aku kerap join contest/giveaway satu masa dulu, follower aku naik mendadak. serius. tak tipu.. haha. itu cara aku dan mungkin cara orang lain pulak. ada ramai blogger2 yang suka join contest/giveaway sama macam aku. siap ada blog khas untuk join lagi (aku pun dah lama ada. muahaha)

rasanya sebab tu la follower aku meningkat. =p dan mungkin ada sebab yang aku sendiri tak tahu. =,=

dan aku juga perlukan pembaca untuk setiap post aku. mesti kena ada pembaca. walaupun tak de komen ke apa, sekurang2nya ada la orang view. baca ke tak baca aku tak nampak la kan. haha pembaca senyap mesti ada. tambah2 anonymous. haha baca je tapi tak nak komen. yeah. penting. kalau pembaca tak penting, private je la blog tu, baca sorang2 okeh. haha..

cara aku, setiap kali aku buat post, aku akan promote di facebook. ada dalam 10 kot grup untuk ping blog. berlambak2 sebenarnya tapi yang itu je aku masuk. hehe dan yang boleh promote. dari situ la, pembaca makin meningkat2 di samping follower makin bertambah. ;D

cara yang paling berkesan untuk anda mendapat follower dan reader adalah, rajin2 la pergi blog orang, kenal blogger2 lain. komen post orang. rajin2 kan la diri anda. jangan malas2 dan mengharapkan mereka datang cari anda. tambah2 blogger2 baru, dengan cara itu anda akan lebih dikenali oleh blogger2 lain. usaha sikit ye!

lagi satu, sapa2 yang follow aku, aku akan follow orang tu balik. tak kenal ke ape ke, aku tetap akan follow. banyak kali dah aku jadi follower pertama blog blogger2 baru, haha tak apa2, aku tetap follow jugak. tak salah bagi support kan blogger2 yang lain yang bagi support kat kita kan? hehe., aku tak penah unfollow blog sesiapa lagi.. hee..

usaha tangga kejayaan!!



baru perasan, dah lama aku tak guna cara, letak gambar sendiri banyak2 kat setiap post dan label, ' posing jap, gambar hari ni.'. heheheh dah lama tak amik gambar sendiri kot =p

15 comments:

fieda said...

btul2 setuju dgn fatin..:)
kak fieda pun suatu ketika dulu kerap join cgl tu la yg buat follower bertambah tu..

Mila Ahmad said...

2-2 penting tapi saya lebih suka pembaca dari follower, even kita x follow org 2 kita still boleh jadi pembaca bila org 2 tinggalkan link kt shoutmix

NasQ said...

reader tak semestinya follower, follower tak semestinya reader...

- abdul hadi abdul muti - said...

sangat setuju tang follow blog bloggers baru

mummyrinazone beauty said...

mummgpun tak suka konsep i follow mcm si salih yakob tuh=)mummy suka membaca n kalau ada info yang menarik lagi bagus..kalau ada org follow mummy,tak perlu mention i follow u.mummy sendiri g umah dorg n komen entry=)

oya said...

suka dua2 jugak..

velasrizal said...

yg penting ke 2 2 org ni singgah kt blog kita kan

merahitujambu said...

nak dua2 sekali.*tamak kan..=_=

Kak Imun said...

Salam, fatin. Kak setuju dgn fatin...:)

farahadilah said...

yey... dapat idea.. tapi xreti...=(

bardboo said...

yup..buat contest n ga blh tingkatkan follower..

fatin said...

apa requirement tuan rumah utk folo blog ye.. hehee..

fatin said...

saya selalunya kalo org folo, saya sure folo balik.. support! =]

Ce'gu JAERA said...

ooo macam tu... tima kasi ya atas sharing ini...

Mizz Atie Zieya Shukri said...

saya stuju ;)

ARTIKEL RAKAN BLOGGER