Thursday, April 28, 2011

LEBIH GEMAR TINGGALKAN KOMEN DARI TINGGALKAN KATA 'HAI' DI CHATBOX

salam

aku tengah bergelak ketawa tengok filem cun ni. ekekeke. aku tengok kat youtube je. internet laju. tengok tanpa sebarang gangguan la kan..weee tak habis lagi. tapi best la. enjoy ja. hehe korang boleh tengok cerita tu kat SINI. ada 7 part semuanya. hehe :)

kalau korang perasan, aku jarang sangat dah tinggalkan kata-kata kat chatbox. memang susah sangat dah. selalunya kalau aku singgah blog seseorang samada untuk follow balik atau komen entry dia..

aku lebih suka komen entry blog orang kalau aku blogwalking. dulu2 memang aku jenis kejar traffic, memang. dulu2 aku akan pastikan 100++ unique sehari. aku akan blogwalking banyak2 blog dengan hanya tinggalkan jejak di chatbox dan cakap 'singgah sini'. heheheh tak lama rasanya aku amalkan macam tu, cuma letak kata2 kat chatbox lepas tu pangkah blog tersebut.

kadang2 aku rasa tak ikhlas pulak bila aku buat macam tu. semata2 nak kejar traffic. aahh. sejak tu aku berubah. benda ni berlaku lama dah. hehe. ni kira imbas balik la. wee.. sejak tu aku dah tak penah tinggalkan jejak macam tu kat chatbox.

aku akan datang blog orang dan komen post baru beliau. tak kira la kalau post baru beliau tu dah 3 hari dia tulis tapi kalau aku belum komen, aku akan komen jugak!

dengan komen yang kita beri walaupun tak panjang berjela, sekurangnya2 kita dah berikan senyuman kepada penulis blog. itu yang aku dapat rasa. bila orang datang blog aku, komen entry2 yang aku tulis walaupuna da entry tak da point pun. haha. tapi tetap ada yang datang komen.


aku sempat print screen jumlah komen yang aku dapat untuk setiap post.


sekarang aku berada dalam kedudukan yang selesa sebab target aku dah tercapai.. dulu aku target komen aku bawah dari 10. hehe sekurang2nya la. tapi sekarang dalam satu post, aku dah boleh cakap 10-20 komen. alhamdulillah. sekurang2nya capai target jugak. mereka adalah antara pembaca tegar kat blog aku dan selalu meninggalkan jejak.

kita jugak kena amalkan sikap dua hala. maksudnya, kau datang komen blog aku. aku datang komen blog kau. tetapi, jangan mengharapkan orang akan datang blog korang je. apa kata korang mulakan langkah dulu? pergi sapa orang, komen entry orang. insyallah, penulis blog akan perasan kewujudan blog kita. :)

itu yang aku buat. dan bila aku dah siap satu entry, bila time nak blogwalking, pertama sekali aku mesti akan ke blog yang komen entry2 yang lepas aku dulu. lepas tu baru aku akan singgah ke blog di bloglist aku. lepas tu akan ke kotak follower, check follower baru dan follow balik. dan akhir sekali baru aku akan balas jejak chatbox. tu pun aku tak tinggalkan dah 'hai, singgah sini'. tak dah. aku akan komen. :)

itu akan buat penulis blog rasa lebih dihargai. aku pun rasa macam tu.. bila aku buat satu entry, bila ada orang komen, aku betol2 rasa dihargai.. dan aku harap orang lain pun rasa macam tu bila aku komen kat post diorang. :)

terima kasih kepada blogger2 yang selalu datang blog aku, selalu komen entry aku, dan selalu bagi pendapat kat aku. sungguh, aku sangat menghargainya :) terima kasih. tanpa korang, tak kemana blog aku ni. tanpa follower2, tak mungkin aku berada di tahap ni sampai sekarang. terima kasih!

20 comments:

Darling said...

me suka jadi silent reader je.. sebab tu my blog ruangan komen pun takde. simple giler.. heheheheh

-darlingld-

NIA said...

terima kasih dkt fatin jugak.syg fatin chups chups~!

jiha said...

waa.. banyak nye comment fatin..
jia nak jugak..
tapi kadang kadang tu mood lari bile ada blog tu letak word verication tu.. tak berapa nak suka.. hehe.. :)

Cik Puan iLa said...

haa..ni cik ila dtg komen.hehehe

Anonymous said...

Tira pun dah kurang sikit layan Cbox tu. Lebih utamakan pengomen dari yang tinggalkan jejak. Hehe. Waaa, follower dah 1000 tu. Tahniah tahniah :)

Unknown said...

I agree with you :)

ezy.fia said...

cik ezy pon suke komen kat entry..
kalo blog tu xde tmpt komen baru cik ezy carik SB..
hehekk..

nk tgok jgk la cite cun kat youtube..
esok la.. hee..

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

jrg komen..tp skali komen mst ko xlarat nk bce kn..
pnjg berjela2..haha

megat isa said...

betol.. dulu aku update tapi biar je lama-lama orang datang tapi tak komen. sekang aku cuba balas kunjungan bila ada masa. Bila takde aku tangguh hari lain. huhuhu.

kindergartenlibrary said...

itu gunanya jadi pengomen ^^

insta: lea_na_nur_ said...

sbb nih la ak deaktiv fb..nk jd blogger yg tegar cm ko..hahhaha!!!ak pon ske komen dah skrg,..hahahah!

xtau knp...

Unknown said...

setuju!!!!!!!!!
tak kemana dunia blog ni kalau setakat tinggal hai kat chatbox..sb tu sy buang benda laah tuh

Ce'gu JAERA said...

betul3x.. setuju sangat2.. dulu sy pun salu main tinggal jejak kat chatbox je.. skrg tak amalkan dah.. sy siap remove itu chat box..
sekarang saya ikhlas nak tinggalkan komen2 di entri blog yg saya walking. insya Allah, kita komen, orang pun akan singgah komen blog kita kan..
macam tu lah baru ukhwah sesama kita terjalin...

Unknown said...

sya tak suka chatbox.. sbb tu dah buang terus. lagi suka balas jejak kawan2 dgn tinggalkan komen kat latest entry diaorang kalau sempat

shahjiehan said...

shah setuju!!! heheheheh ing nk buang je sbox tu ....

Hafriz Mohamad said...

uwah! hehe..
sy pn suka komen d entri ble ziarah blog org.. sbb sy suka bt kt org apa yg sy rasa suka bile org bt kt sy..
erk? em..phm2 je lah..hihi..

so, utk kesekian kalinya.. sy tinggalkn komen di sini.. ^_^
peace!!!

mie said...

gue salah sorang yang suka komen...
thankz sebab sudi singgah blog gue juga..
eheheheee

Woofer Storm said...

salam jumaat..tu psal sy buang widget sb,heheee sy tak guna shoutbox,coz sy jenis yang tak tgglkn jejak kat sb,sy tgglkan jejak kat komen..klau tak tahu nak komen apa,sy jadi silent reader sudah..heheee

Farhan Zulhusmi said...

like-like this post..
prinsipnya simple je...
kalau kita baik dengan orang..insyaAllah orang baik dengan kita..dan kalau kita niat nak gembirakan orang akan jadi juga pada kita...

Anonymous said...

best r ramai komen ;D err..tp sy len..sy suke tingglkn msj kt shoutbox..hak3.

ARTIKEL RAKAN BLOGGER