Monday, December 28, 2009

PASTI DAPAT BALASAN!!


salam~
gambar di atas gambar anak kucing aku. anak kucing yang aku bela dari kecik. sampai sekarang. masa aku start dok kemaman.. aku dah start bela ibunya. sampai la ibu tu bunting dan melahirkan 3 ekor anak pada 27ramadhan hari tu. serius aku sangat2 sayangkan kucing tu. aku selalu dukung kucing tu. sampai dia ada anak pun dia tetap dengan aku. aku sayang sangat2.
semalam. aku keluar macam biasa. nak bagi kucing makan. mula2 aku xperasan tapi bila lama2 aku tengok yang anak kucing ni. lesu ja. senyap ja. bila aku angkat dan check. rupanya kaki dia dah bengkok. serius, aku sangat2 terkejut. aku pegang2 kaki dia. dia menjerit2 sebab sakit sangat2. aku tertanya2 sapa yang buat macam ni. mesti ada orang yang dengki. yang kejam. yang tak de hati perut, tak de sifat berperikemanusiaan yang sanggup buat macam ni.
semalam jugak. mak aku urut2 kaki dia. menjerit2. maybe sebab sakit sangat2. dia langsung tak boleh bergerak g mana2. 2 ekor anak yang lain ok ja. yang 2 lagi tu warna oren. bapaknya oren. yang hitam ni warna hitam sebab ibunya hitam. aku sedih sangat2. dah la anak kucing kesayangan aku. apa dosa dia sampai orang sanggup buat macam tu?
aku layan kucing macam manusia. kucing pun ada perasaan. kucing pun sayangkan anak dia. sama macam kita, tapi ada jugak manusia yang tak sayangkan anak dia. sanggup buang kat mana2 saja. memang kejam. cuba kalau manusia kena macam ni. cuba manusia patah kaki. sakitkan?? aku tak pernah rasa. tapi aku tau sakit. cuba kalau kita simbah air panas kt kucing. tetiba orang lain simbah air panas kat kita pulak. apa rasa? nanti mesti masuk berita la.buat repot polis la. saman la. tuntut pampasan la.
tapi kucing tak boleh semua tu. tak boleh. susah nak jumpa orang yang sayangkan kucing, mak aku suka kucing. ayah aku tak. walau pun dia tak suka kucing. tapi selama aku hidup. aku tak penah la tengok dia sepak2 kucing ke. simbah air ke. apa ke.
kepada manusia yang suka dera2 kucing. hentikanlah. cuba fikir apa rasa anda kalau anda jadi macam tu? cuba rasa, kucing ada perasaan. kita pun ada kan? tadi aku dukung kucing tu. aku tengok mata dia berair ja. sebak sangat aku rasa. mungkin sebab menahan sakit. tapi kucing tak de pun repot polis. tak de saman orang. tak de pun tuntut pampasan.
serius. kalau Allah jadikan kucing tu boleh bercakap. aku nak dia bagitau aku siapa yang buat dia macam tu dan aku akan pastikan orang yang buat tu dapat balasan sama dengan kucing. tiada beza!! aku sentiasa doa kucing tu sembuh macam2 dulu. aktif macam dulu. boleh lari2. panjat2. bukan seperti sekarang. lesu. termenung mengenangkan nasib yang tak pasti....................
jeritan: gambar atas tu diambil beberapa hari yang lepas. masa tu kaki dia ok lagi.

18 comments:

hans said...

uish
siapa yg buat kucing tu?
kejam tul
ker dia ada langar2 tiang ke?
atau budak2 nakal?

NOOR FATIN said...

org yg wat..nmpk kesan org yg pukul2.tp aku pn xtau sapa..
xleh nak trget sapa yg wat..wuuu

faiq said...

knp mnusia yg suke dera kucing..cube pikir..mcm mana rasanya kalo kucing dera manusia?

NOOR FATIN said...

cm susah je nak jwb soalan ko faiq..hehe

anN said...

hye! plz vote me kat

http://shawlsayucinta.blogspot.com/search/label/contest

no.3 ANNURAIN tq!

harisu-sama a.k.a RS said...

nice post! suka bila kau cakap "kalaulah kucing ni boleh bercakap..." n "aku layan kucing ni macam manusia"
banyak pahala kalau tak silap,pelihara kucing ni,ke aku memandai jek ek? huhu,lupe~ tp yg aku ingat,kucing adalah haiwan kesayangan Rasulullah :)

p/s:teringat citer doremon the movie pasal kucing jugak..baru je main dekat astro ceria rituh,kui3~

cambesje said...

ciannya kucing tu..urut la kucing tu slalu tau.. nnt2 mst bek~~

HonEyBuNNy said...

cian kucing tu...dia xberdosa...tmpt dia last2 kt syurga jgk...moga org y buat kucing2 akan sedar kan..ila pown syg kucinggg....

NOOR FATIN said...

ann..thanx =)

haris..btol2..huhu sbb tu aku syg sgt kucing..xtau nape..oo..aku tak de astro..xtgk..huhu..

syira..aah..slalu urut..hrp ok la..wuu

ila..tau xpe..=(

~iceq~ said...

ish2..ksian baby kucing..jahat sungguh manusia tu..huh~

NOOR FATIN said...

iceq: tau xpe..cian kat dia..=(

iyllienaz said...

ohh..mmg xley baca pasal kucing yg sedey2 ni..touching..sgt suke kucing..sgt comel n manja.

cik EPAL said...

apa lah dosa kucing tu kat dia..hehh

NOOR FATIN said...

iylienaz: tau xpe..dia sgt comel..sedih sgt..

cik epal: ntah la... sy pn xtau..kejam btol dia

hafizshinchan said...

hmm dah anta veterinar lum?

jierah said...

ohh..aku yg langgar dia aritu..hehe;p
gurau2 je k..huhu..

sian gile weh kucen nih..haku penah tgk ade kucen yg leher die kene ikat ngan plastik gune tali rapia..die nk bukak xleh sbb ketat..last2 kami 1 family bukak walopon tkot2 gak die cakar..seb bek la die lalu kt depan umah haku..kalu x xtau smpai bile die cmtu..hoho

kucen haku dlu pon penah kene cukoq misai dia..haihh..xtau sape yg buat..sedar2 time die muncul kt dpn pintu dgn xda misainya..sebelah jek plak tuh...sblh lgi ade..haha..org kate kalu cukoq misai kucen nnt die xtau balik g umah tuan die..seb bek la die igt umah haku..hohoho

kelmarin lak haku ternmpk kucen eksiden..kene lggar ngan keta mase nk melintas..iskk2..terkujat haku sbb haku nmpk time die larik2 time nk lintas tuh..last2kene laggar dahh..aku nmpk mse sblm kejadian,mse tgh kejadian ngan slps..hohoho..menggelupur kucen tuh pas kene laggar..kene kt leher lak tuh..iskk


huuu..terover lak aku cite sal kucen..hahaha..kla cukup smpai disini sajaa..hehe

NOOR FATIN said...

hafiz: xde kot kt sni..huhu

jierah: aiyark..ko ni..aahha
sapa la ckur misai dia
alahai..isk2
cian nyaa
kat kemaman aku tgk byk kucing atas jalan
aku kalau dok dlm kete kat depan
aku sure2 pjam mata
pura2 tido
sbb takot kucing lintas jalan
aih
fobia kot sbb pnh tgk kucing kena langgar lori dlu
waaaa!

jierah said...

iskk..yaka..hoho..sama2la kita tabah..hehe

ARTIKEL RAKAN BLOGGER