Wednesday, February 22, 2012

WORDLESS WEDNESDAY : KALAU KITA

assalamualaikum :)

hari ni hari rabu kan. wordless wednesday. tapi panjang jugak la entry ni. wakaka! tapi sebabkan wordless wednesday aku tetap nak bubuh tajuk jugak XD

HAYATI GAMBAR NI...

sedih tak?? ;(

Ya Allah.. mereka Kau uji dengan kebuluran..kami Kau uji dengan kekenyangan..

ketika kita tak larat menghabiskan makanan yang berlebihan di rumah kita.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita membuang sisa makanan yang tidak habis dimakan ke dalam tong sampah.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika anak kita tidak larat menghabiskan makanan yang kita masakkan untuknya.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika anak kita merungut-rungut kerana perut penuh kekenyangan dan tidak mampu menghabiskan pizza, kfc, western food, burger, chicken chop.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita mengadakan kenduri kahwin anak kita.. banyak gulai dan lauk pauk yang tak habis dimakan kita buangkan ke longkang dan sungai.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita boleh memilih apa yang hendak dimakan.. di kedai.. di gerai.. di restoran.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita mengadakan majlis keraian.. rumah terbuka.. doa selamat.. majlis hari lahir.. kita menjemput tetamu yang hadir makan dengan hidangan yang pelbagai.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita merungut marah kepada isteri..atau kita sebagai anak merungut marah kepada emak..mengapa hidangan hari ini tidak mengikut selera kita.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita membiarkan lauk pauk basi tidak dimakan lantaran banyaknya makanan..ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita tidak berjimat membeli apa sahaja mengikut selera dan nafsu kita.. ada manusia yang sedang kebuluran..

ketika kita diberikan nikmat yang berganda dan melimpah ruah.. adakah kita ingat dan bersyukur kepada Allah yang mengurniakan nikmatnya kepada kita?

ingatlah di luar sana ada manusia yang mengutip sisa-sisa makanan yang pada pandangan kita ianya adalah sampah..tetapi bagi mereka yang kebuluran..itulah rezeki yang disuap masuk ke mulut yang paling enak untuk dinikmati..

ingatlah.. sebelum Allah menarik balik rezekinya kepada kita..janganlah melawan Allah..janganlah membazirkan nikmatnya!

kredit : KLIK SINI

sedihnya. aku kekadang merungut jugak kat mama, dah lama kita tak makan pizza, kfc, mcd, kenny rogers la dan apa2 je la.. tapi bila baca dan tengok gambar ni.. punyalah sedihh.. saat kita mengidam makanan yang sedap2, ada orang lain yang kebuluran.. T___T

nasihat untuk diri sendiri dan kawan2 yang lain :)

11 comments:

Anonymous said...

btl btl -usagikechik

nuyui a.k.a miss YUI said...

hm..kt kena sntiasa bsyukur kerana ada yg lbh susah dr kt..

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

ak slalu geram kt kakak sulong ak sbb die terlampau ikut ape ank nk mkn..
alasan sbb die mampu, smpai kn bdak2 2 dh mcm xreti bersyukur n xtau ssah..hrmmm~

Ce'gu JAERA said...

betapa bersykurnya kita jika d bandingkan dngn mereka yang lain.. hargaoilah anugerah ini..

are_lin@yu said...

bersyukur dgn apa yg kita ada...peace..;-)

AnakPakZohar said...

kesian.. T_T

Cik Jannah said...

kita kadang kala alpa dengan kesenangan padahal ada yg susah dan perlukan bantuan. syukur dgn nikmat yg Allah berikan pada diri ini. alhamdulillah

Anonymous said...

hoi pempuan,tak payah nak sombong sangat lah ko..patut la ko kene tinggal ngan faiq kan?perangai tak ubah2..skang geget jari la ang tengok kebahagian faiq dah jadi milik aku..wahkahkahkah.
~siape aku?ko sendiri tau kot..dah ko yg block aku kat fb baru sebentar tadi~

Anonymous said...

Transparently, nice phrase young lady.. 'Hoi perempuan' .. So fatin ni masih seorang perempuan,n you? Mst betina kan.. Sebab cuma betina suka jerit2,kurang adab,serang2 'ex'bf dgn ayat2 yg still dengki.. Apa yg u dengki sgt ngn dia ha? Faiq now yours,then apa lagi u nak? Generally, this statement yg u dh tulis ni mmg x professional lgsg.. If faiq is yours now,then what got to do with fatin? As far as I'm concern fatin xkacau pn faiq dah.. U know what, hati yg busuk xdpt nk ditutup dgn muka xbrapa cntk mcm u ni.. She is my sister,please watch your words or I might do police report because u are harassing her in public. Live happily with your love one,xda siapa pn halang..jgn la jd perempuan yg xda rasional..guna akal before nk kata or wat apa2..dlm dunia ni,ada perkataan karma.. Kalau xtau apa maksudnya,please google search..

insta: lea_na_nur_ said...

anon yg sengal tuh, ko jgn ingt ko sentiasa terbang tanpa patah sayap. ak pnh kne serang dgn gf ex ak. x lme pon dorg kapel then putus. then ex ak cr ak blek tnpe ak cr die pon. when ur turn become like her, ko yg akn geget jari.
btw, ko la perempuan PALING TERDESAK!
kecian kt ko senarnye.

btw, kalo bran meh la singgah blog ak. lalallalala~

kay_are said...

kalau pasal makan. memang ingat pesan mak.. bersyukur ape yang ade =)

ARTIKEL RAKAN BLOGGER