Thursday, February 9, 2012

REVIEW HAFALAN SHALAT DELISA

salam..

bila internet dah laju, sebab dah bayar, makanya tumpuan aku bukan sahaja pada facebook atau twitter, tapi youtube! kahkah ini la yang paling aku suka time memula bayar internet. sebab internet akan mencanak lajunya dan aku akan pulun tengok filem yang aku tak pernah tengok kat youtube. melayu/indonesia/korea/ dan apa2 je video yang best2. sebab tak payah tunggu nak loading bagai, tengok youtube macam tengok tv :P

hafalan shalat delisa. ramai dah share filem ni kat facebook. cuma aku je belum tengok dulu sebab masa tu internet slow. dan lepas aku dah tengok. memang berkesan la di hati. seriusss..

filem hafalan shalat delisa diadaptasikan dari sebuah novel yang bertajuk hafalan shalat delisa. ditayangkan di indonesia pada 22/12/2011 yang lalu.

korang tengok trailer dulu okay???




sinopsis ( kredit : KLIK SINI)

Synopsis : Sebuah desa kecil bernama lhok Nga di pantai Aceh hidup gadis kecil mungil yang periang Delisa (Chantiq Schagerl) namanya. Ia merupakan anak bungsu dari 4 bersaudara
3 kakanya yaitu Fatimah (Ghina Salsabila), dan si kembar Aisyah (Reska Tania Apriadi) dan Zahra (Riska Tania Apriadi).Ibunya bernama Ummi (Nirina Zubir) Ayahnya bertugas di sebuah kapal tanker perusahaan minyak Internasional.

26 Desember 2004, Delisa bersama Ummi sedang bersiap menuju ujian praktek shalat ketika tiba-tiba terjadi gempa. Gempa yang cukup membuat ibu dan kakak-kakak Delisa ketakutan. Tiba-tiba tsunami menghantam, menggulung desa kecil mereka, menggulung sekolah mereka, dan menggulung tubuh kecil Delisa serta ratusan ribu lainnya di Aceh serta berbagai pelosok pantai di Asia Tenggara

Alhamdulillah Delisa berhasil diselamatkan oleh prajurit tentara bernama Smith, setelah berhari hari pingsan di sebuah bukit. ia mengalami luka parah dibagian kakinya akibat dari luka itu kaki sebelah kanannya harus diamputasi, Walaupun demikian dia tetap tegar, akhirnya Abi usman berhasil menemukanya, dan bisa berkumpul lagi dengan ayahnya, tapi umminya belum ketahuan kabarnya, kemudian dia mendapat kabar bahwa ke 3 kakaknya telah pergi dahulu meninggalkanya tapi dia tetap tabah dan sabar.

Dia bangkit dari keterpurukan tidak mau berlarut-larut dalam kesedihan karena kehilangan keluarganya, ia sadar ia tidak sendirian masih banyak warga aceh lainnya yang mengalami hal yang lebih tragis darinya, dia (delisa) telah mejadi malaikat kecil yang mebawa tawa dan ceria di tengah kesedihan, walaupun terasa berat, delisa telah belajar merasakan kepedihan yang ia rasakan menjadi keuatan dan semangat untuk tetaptahan. Ia berusaha iklas, mengajarkan sesuatu tanpa mengharapkan imbalan, balasan dan belas kasih..

antara babak-babak dalam filem hafalan shalat delisa.

poster filem

ni ayah delisa. yang dipanggil abi.

ujian amali untuk solat.

bersiar-siar bersama ayahnya di tepi pantai..

masa ni diorang tengah berborak dengan ayah melalui telefon.

hanya tinggal berdua.

diorang nak balik ke negara masing2..

'delisa cinta umi kerana Allah.'

ibu delisa menunjukkan rantai emas yang dibelikan untuk delisa kepada anak sulung beliau. kak fatimah.

time ni sangat sedih..

ayahnya memujuk delisa.

seronok sangat tengok kehidupan diorang.

masa ni pun sedih. :(

time ni tsunami berlaku :(

T__T

bersama ayahnya

:)


nak cerita lebih-lebih pun tak best la kan. gambar pun tak teratur. hahah. nak tau keseluruhan cerita ni korang patut tengok. kat youtube banyak~ pergi cari! ngeh3

pendapat aku, filem ni betol2 meruntun jiwa aku. memang mengalir air mata kalau tengok. sebakk. tambah2 time babak tsunami melanda dan delisa masih kusyuk menghafal bacaan solat. ya allah, punyalah sedih. tapi dia tabah, kuat. orang lain sedih, dia tetap pujuk orang lain. time ayah dia balik dari tempat dia bekerja, tengok rumah pun dah tak da, lagi la sedih.

keseluruhan cerita ni bagi aku memang sebak. sapa yang hati lembut2 tu baik korang sediakan tisu banyak2 XD

filem ni memang bagus. macam mana si ibu terapkan nilai agama dari diri. setiap anak-anak dia dari kecik2 dididik dengan didikan agama. alhamdulillah. bersyukur dapat ibu yang solehah macam tu.. :)

aku harap... aku harap.. kat malaysia, buat la filem macam ni. nilai agama diterapkan macam ni, kehidupan yang penuh tabah. cintanya pada Allah, pada agama, pada keluarga. buat la. aku rasa penonton2 kat malaysia kalau dihidangkan filem macam ni, tiket RM12 pun orang sanggup beli. seriussss..

sekarang banyak filem hantu ja kan? *___*

jangan lupa menonton!!! ;p


IKLAN BERBAYAR :p




terima kasih kerana membaca entry ni :)

6 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

muka budak tu nmpk dh matang..

are_lin@yu said...

bez ke fatin cita ni..hehe..xpnh tgk g...fatin lpa nak story..rsa2 nya ayu knl fatin masa zaman frienster lg..btl x dlu fatin da tbuh grup 1989?sbb ayu pnh join grup tu..pstu pnh wt entry kt ctu psl besday blan mei kot..hehe..xingt sngt..n rsa mcm cam fatin time tu ..tkkt slh ja..jgn mare ye..hehehe

are_lin@yu said...

hehe...nasib tak silap tidak malu eden..hehe..memang nampak fatin active pun..asyik post ja..hehe..bagus2..keep in touch...;-)

Nisa Greennnpanda said...

crite indon eh?
cambest je..
kdang2 crite indon nye storline lg bgus dr crite mlayu, hehe.. >_<

AnakPakZohar said...

wah., share jugak cite ni ek.. hehehee.. =)

KiKiHanakO said...

nak tgok cita ni!

ARTIKEL RAKAN BLOGGER