Sunday, November 22, 2009

HARI KELUARGA DAN BANJIR~

salam..


arini 22 november 2009.sekarang jam 3.55 pm..huhu...yaa..sambil berdendangkan lagu agnes monica..aku mau menulis blog..agak panjang kali ini..tak tau la abis pukul bape..hehe..banyak mau aku ceritakan..huhu..aku akan cerita mengikut turutan ok?



pagi 20 november 2009..aku bangun awal..sepatutnya hari ini adalah hari keluarga polis cawangan khas di setiu terengganu..ayah aku pun terlibat sama.. makanya ayah aku plan lepas sembahyang jumaat..kami akan bertolak..dia pula demam.malam tu kerja malam.pukul 5pagi baru sampai rumah..dari pagi..hujan turun tanpa henti.sangat lebat.sehari sebelum tu, hujan rintik2 saja. aku dah terfikir, mungkinkah banjir sebelum kitorang pergi? hakhak.. harap sangat air tak naik. nak sangat pegi setiu itu.



pas tu dalam pukul 2.30 petang.kitorang pun bersiap la.aku pakai baju belang2 yang dipakai masa date ngan faiq dulu *wink2*. wah..sudah siap2..hujan tetap turun tanpa henti.baju2 yang nak dibawa semua dah dimasukkan ke dalam kereta.hanya tunggu masa untuk bertolak. kalau ikutkan..malam itu kitorang akan bermalam di sana.. ayah aku pun pergi rumah kawan dia, area2 sini jugak.. masa dia pegi, dia cakap kawasan bawah berek aku tu dah tak boleh lalu..air sudah melimpahi di seluruh jalan. tapi tak tau la samaada kereta boleh lalu lagi ke tidak. di situ hanya ada satu jalan. jalan itu digunakan oleh seluruh penghuni kuartrs pdrm bukit mentok. hehe untuk kuar ke bandar. dah tak da jalan lain dah.kedai berdekatan pun tak da.



mak aku pun dah bersiap.dah tunggu di luar rumah. tetiba jiran ku balik ke rumah..menaiki land rover polis. dia cakap..semua jalan2 dari kawasan bawah rumah kami hingga ke bandar,semua sudah dipenuhi dengan air. hanya kenderaan yang besar2 seperti jip, land rover dan lori saja yang boleh lalu. apa saja kereta semua dah tak boleh lalu..motosikal pon dah tak boleh lalu..basikal jangan cakap ar..=)) so ayah aku kata..kitorang tak boleh lagi la pergi ke setiu. nak pergi cam na kalau kereta pon tak boleh lalu. kereta kecik je pun. lain la lori..=))



mak aku pun nampak cam pasrah.haha~ sabar je la.aku jugak. salin baju.pakai baju biasa.n mak aku cakap..jom kita pegi tgk banjir.hehe~ so kitorang dengan payung seorang satu..pergi tengok baju. di bawah ini adalah gambar2 yang sempat aku snap menggunakan hp kamera aku. w200i.

sori kalau gambar tak clear..weee~~~



di hadapan rumah aku. kereta berwarna silver *hujung* itu kereta ayahku.di sebelah kereta jiran.rumah aku rumah jenis dua tingkat.aku tinggal di tingkat bawah.jiranku di tingkat atas.

hujan turun mencurah dengan lebatnya.di hadapan pintu masuk ke kuarters itu. kawasan bawah rendah, kuarters yang aku diami itu tinggi. makanya susah utk rumah kami banjir. cuma di kawasan yang rendah saja.aku dan mak aku di tepi2 banjir.haha~ kami tak redah banjir itu.mak aku takot lintah.pacat.aku nak sangat redah tapi dihalang..waaa~ sedih.,hanya boleh berdiri di tepi. kelihatan: penduduk2 meredah air banjir.ketika ini hujan turun dengan sangat lebat.


di hadapan pintu masuk ke kuarters pdrm.hehe.


pas tu kitorang balik ke rumah.sejuk sangat2..semua dah mengigil2 dah.haha~ adeh. petang tu dalam pukul 5petang, ketika hujan sudah mulai rintik2..aku ikut ayah aku menaiki motosikal, untuk melihat kawasan banjir.dengan harapan air mulai surut. tapi harapan hanya tinggal harapan. air tidak surut. ish2~ balik je..aku on9 je la.apa boleh buat.ayah aku kata xpe.malam kang kul 8malam..kalau air dah surut, kita pegi.


malam itu.selepas makan malam..kitorang pun bersiap2 la. hujan dah rintik2.dah tak lebat. tapi tak boleh jugak.kereta tetap jugak tak boleh lalu. sedihnya. pastu ayah aku kata subuh esok la kita pergi. tak kan nak pergi pukul 12 tengah malam kot.aku dan mak aku hampa.wuu~~ malam itu hanya menonton tv dan sedikit gembira apabila bunkface dan tomok tercalon ke pringkat akhir anugerah juara lagu.hihi. malam itu on9 kejap pas tu tido jap dan bergayut dengan faiq sampai kul 4 pagi.hakhak~


pukul 5 pagi..21november 2009...bangun dan mandi dan bersiap. kul 6.30 pagi bertolak. air dikawasan tadi sudah surut sikit tapi redah jugak la. air di bandar dah surut. alhamdulillah. aku banyak kali tertido dalam kereta. ngantuk sangat2. banyak kali jugak la berhenti di stesen minyak. aku je tak turun. best tido dalan keta ni.haha. dan akhirnya kitorang singgah di satu kedai makan di kuala terengganu.


pagi itu.makan nasi berlaukkan ayam. tapi hampa kerana teh ais tiada. sebabnya ais dibekukan selama 2minggu.maksudnya..selama 2minggu ais tiada. ini kerana penularan wabak taun di kuala terengganu sudah di peringkat serius. seramai 85 orang hari ini dimasukkan ke hospital akibat terkena penyakit itu,banyak kilang ais sudah ditutup. *macam pembaca berita la plak..adeh* haha.. ok..order teh tarik sudah.itu pun tak habis.aku mahukan teh ais! hihi..=p


sambung perjalanan..hujan turun dengan lebat.jalan licin. tayar asyik2 nak tergelincir jek.aku takot sangat. mengucap banyak2. langsung dah tak boleh tido. ayah aku bawak kereta dengan cukup berhati2. sesampainya di setiu, hampir 10.30 pagi. hujan tetap hujan. dan akhirnya ayah ku menuju ke kem seri bari, setiu, ya..di situlah rupanya tempat hari keluarga diadakan..orang memang ramai. dan warna tema nya adalah oren. ramai orang pakai baju oren.ayah aku pun dapat tapi dia tak pakai pun.hehe

kitorang tak masuk apa2 acara pun. aku sempat tgk pertandingan kupas kelapa dan tarik tali. e2 saja. masa tu hujan berhenti seketika. pas makan.. hujan lebat tanpa henti. aku terkejut masa pergi ke tandas di situ.. mak aku cakap.. * rasa cam masuk rancangan fear factor pulak* ekekeke..seram la itu toilet..wuuu~~ dan ayah ku menang cabutan bertuah...

kecik je hadiah itu.hehe..*masa ni hujan berhenti seketika*

err..aku memakai sweater.sejuk sangat.dah la warna hijau.seb baik tak pakai topi oren..,hahaha~ perasan x..pipi ku bengkak? waaa~ sbb ari tu aku sakit gigi sangat2., gigi yang hujung sekali.baru tumbuh separuh.gigi bongsu kot.sakit xpayah cakap ar..nak makan pun tak boleh.makan sikit jek.faiq cakap..*makan la bubur pakai straw* hahaha adehh..sakit sangat2..nak senyum2 pun dah tak boleh.dengan sejuknya..isk2...

pas tu bila dah abis.kitorang pun balik la.sempat salin baju..pakai baju lain..n ayah aku kata..kita singgah kat mydin mall la kejap kat kuala terengganu..lama sangat aku tak pegi.huhu. penah pegi dulu time aku kat kuala tganu..dlu dok sana kejap sebelum pindah ke kemaman.. pas tu pegi situ..round2 situ..kitorang hanya beli ini.

sebab tak dapat baju petak-petak,selipar petak2 pun jadilah..sepasang rm15 jek..beli dua pasang..kat mak aku satu..aku pnya yang depan..mak aku yang blakang..ehheeh~ aku cakap dah kat mak aku..ni kasut remaja je leh pakai..hehe..mak aku kata..biarlah..dia pun nak pakai gak..eekkeek..tak pe la..janji petak! *kegilaan pada petak* seyes..aku kelihatan tinggi apabila memakai selipar ini..hahahaha~ =p

pas tu teruskan la perjalanan..dah malam pun time tu..7.30 malam rasanya.huhu. hujan sangat lebat. sampai kadang2 tak nampak dah jalan.aku sempat tertido kejap. pastu terjaga sebab ayah aku terlanggar lubang di tengah jalan..hihi. pas tu aku dah tak tido.mesej2 ngan ieta.faiq.haidan dan alisya.

sepanjang perjalanan tu..air dah melimpahi jalan. sikit2 ja.tak banyak.bleh je lalu..ayah aku kdg2 hampir tergelincir time bawak keta tu.keta pulak banyak.. ish2.sangat risau... sesampainya di kerteh..air dah sampai paras pinggang..aiyarkkk...pelik sebenarnya melihatkan banyak kereta berhenti di tepi jalan. kitorang pun berhenti. mula2 tak tau..ingatkan ada excident kat depan. pas tu tengok pula banyak kereta patah balik. adeh..ada jugak yang teruskan pjalanan..ayah aku amik keputusan untuk teruskan jugak secara perlahan.. aku tengok di seberang jalan, ada 2orang jalan kaki redah air. lelaki or perempuan tak pasti sebab diaorang pakai baju hujan. tapi dewasa la.dan airnya paras pinggang..wuu~~ seberang jalan tu tak de kereta lalu lagi.semua tak berani nak teruskan. ayah aku sangat berani. slow2 je dia bawak.takot sangat2..pas tu asyik tlanggar lubang jek..adehh..

pastu bila dah lepas dari banjir tu.. kitorang teruskan pjalanan..tak banyak kereta di situ.mungkin ramai yang dah takot utk melepasi banjir tadi.pas tu kitorang berhenti makan kat teluk kalong. aku order nasi goreng cendawan. dan teh tarik. aku btol2 dah surrender,,tak boleh makan teh ais..sejuk sangat2..nanti aku yang jadi ais..hakhakhak..

pas tu teruskan pjalanan lagi.dah tak jauh dah. pas tu kawan ayah aku mesej cakap jalan ke kawasan rumah aku dah tak boleh lalu.mksudnya banjir lagi la kat bawah tu. diorang cakap ikut jalan belakang. ada lagi satu jalan kat belakang kuarters tu., tapi semuanya tanah dan berbukit.aku penah tengok.cam gaung je.adehhh.. ayah aku pun lalu la kat situ. gelap je.tak de lampu..semua nye tanah. bayangkan la aku rasa cam masuk hutan jek..hutan dalam gelap dan licin. memang kereta jadi gila la time tu.pas tu terlanggar apa ntah kat bawah kereta..menyebabkan bunyi yang sangat kuat dan stereng berpusing2 sebab ayah aku gagal mengawal kereta lagi..kereta menggelongsor ke belakang..laju je..ishhh..dah la tengah2 bukit. pas tu ayah aku cuba jugak bawak kereta. slow2.. tak boleh jugak..jalan licin..dan kereta menggelongsor ke belakang lagi..adeh. takot sangat2 masa tu.mula terbayangkan yang bukan2. ayah aku cuba lagi..cuba banyak kali..dan akhirnya lepas jugak.sampai jugak ke kuarters itu..alhamdulillah.. muka mak aku dah pucat sangat2 dah...

lega sangat2 akhirnya sampai jugak..ish2..adventure betol pjalanan hari ini..macam2 dugaan. isk2...dan akhirnya selamat sampai...isk2..pengalaman hebat sepanjang tinggal kat kemaman ni..huhu..

hari ini 22november..aku tido dengan nyenyak nya dan bangun kul 1.30p.m.hakhak..letih sangat la kot..isk2..cian aku..huhu~ cian jugak pada faiq.hehe..sori b. hari ini masih hujan lebat..kadang2 ja berhenti.huhu. ayah aku tetap jugak pegi kerja.kerja tetap kerja.huhu..

setakat ini saja. panjang btol post kali ini..sekarang pukul 6.11 petang.. tengok brapa jam aku tulis post ini.haha~ aku memang suka bercerita. antara aku dan faiq..aku yang banyak cakap. dapat dilihat time bergayut di telefon..aku yang banyak cakap dr dia..hahaha..adehh~ malu2..

hari raya haji tahun di kemaman. hari tu dah balik kampung. kalau nak balik pulak..tunggu bulan 1 nanti..time aku masuk di msi nti.huhu~ tahniah utk syaira sebab dapat uitm shah alam.! dia sangat happy..aku jugak..=)

terima kasih kerana luangkan masa untuk membaca blog ini.rajin2 la komen..=) salam..

11 comments:

CIK para said...

banjir...cbtan hadiah..siper petak2..syaira..tu je cpt aku simpulkan kat sini..hahaha..

panjang bebonar la syg...

F~CiCAk said...

pengalaman.. xpa2.
mkn bubur ngan straw tau. haha! =p
pipi dia dh x balance.
p kedai tyr bt alignment tau. hehe..

bila nk blk kulim? aih..

NOOR FATIN said...

hahahha..para2..ko mst tgk gmbr je kan..ekekekeke..

ya b...nti syg pegi..=p
bulan 1 la b..sabar2..kui2..=)

Anonymous said...

weyh..sliper petak2 tuh aku ade..kat snie..10 hengget je weyh sepsg..haha..

yg benar:
:: mkcik kiah sblh umah..lalala ::

filiyana said...

gila lah.
mmg adventure habis!!

ice lemon tea said...

oho..slipar tuh ak ada jugakk...ehehhe

NOOR FATIN said...

makcik kiah..sapa ni? hahaha~ yeke..alahai..leh ar suruh ko beli nti..jimat skit..ekekkeke..~

yana..tau xpe! hehehe~

ieta..tau2..aku baru ingt ko pnh pakai time g gath dlu..ekekeke

ku syuk said...

banjir!
syok la dia main air..

NOOR FATIN said...

of coz la syuk..ehehehe

Anonymous said...

aku la mkck kiah..! haha! mlas nk sign in blog aku..lembap sgt..huhu

::heytheresyaira::

lalala

NOOR FATIN said...

aiyark..budak comot ni,,nak main2 ngn aku eh..ekekekekek~~

yaa..mak cik syaira..lalala

ARTIKEL RAKAN BLOGGER